ΠΕΡΙΛΗΨΕΙΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ

 ΠΕΡΙΛΗΨΕΙΣ ΣΧΕΔΙΩΝ ΔΡΑΣΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ 

ΓΙΑ ΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ 2023-2024

Άξονας 1: Διδασκαλία, μάθηση κι αξιολόγηση

Σχέδιο δράσης: «Του χρόνου οι μήνες κι οι εποχές ντύνονται ζωγράφοι και ποιητές»

Οι μαθητές, μέσα από το συγκεκριμένο πρόγραμμα, προσπάθησαν να περιγράψουν τις εποχές του χρόνου, τις ιδιαιτερότητες του κάθε μήνα που περιλαμβάνεται σ’ αυτές και να καταγράψουν τις αλλαγές της φύσης σε κάθε περίπτωση. Τόλμησαν ν’ απελευθερώσουν τη φαντασία τους και να γίνουν μικροί ζωγράφοι και ποιητές, αφήνοντας τα χρώματα και τις λέξεις να μιλήσουν…

Στο χρονικό διάστημα από Οκτώβριο ως Μάρτιο οργανώθηκε το πρόγραμμα από τις ειδικότητες που συμμετείχαν, μοιράστηκαν οι ρόλοι, οι μαθητές επιδόθηκαν στη συγγραφή στιχουργημάτων και στη ζωγραφική, σε αθλητικές δράσεις, στη διαδικτυακή έρευνα για σχετικό υλικό και την καταγραφή τους, σε καλλιεργητικές εργασίες και παρεμβάσεις και σε εξορμήσεις στη φύση για να παρακολουθήσουν τις αλλαγές της. Επίσης, είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν από κοντά τη συγγραφέα ενός σχετικού παιδικού βιβλίου και να αλληλεπιδράσουν μαζί της. Συνεργάστηκαν με το Ε.Ν.Ε.Ε.ΓΥ.Λ. Ηγουμενίτσας και αντάλλαξαν τις εμπνεύσεις τους και βοήθησαν στην καταγραφή των έργων τους στο portfolio τους.

Η συνεργασία τους ήταν άψογη και οι επιδόσεις τους ξεπέρασαν κάθε προσδοκία. Απέδειξαν πως η τέχνη κρύβεται μέσα σε όλους μας, αρκεί να της δώσουμε την ευκαιρία να "ξεμυτίσει". Διεύρυναν τις γνώσεις τους στο αντικείμενο της κηπουρικής, πειραματίστηκαν στην ποίηση και τη ζωγραφική, αθλήθηκαν και περπάτησαν στη φύση κι ευαισθητοποιήθηκαν πάνω στην αξία και την ανάγκη διατήρησης της φυσικής ομορφιάς. Οι στόχοι που τέθηκαν εξαρχής, πραγματοποιήθηκαν, παρόλα τα μικροπροβλήματα που παρουσιάστηκαν. Άλλωστε, η ευελιξία, η χρήση εναλλακτικών λύσεων καθώς και η ικανότητα άμεσης επίλυσης προβλημάτων θεωρούνται μεγάλα προσόντα στην εκπαίδευση.

Κάποια προβλήματα που προέκυψαν όπως η μακρόχρονη απουσία εκπαιδευτικών που συμμετείχαν στο πρόγραμμα για ιατρικούς λόγους, απουσίες μαθητών λόγω ασθενειών, αυξημένες υποχρεώσεις καθηγητών και επισκεπτών, δεν στάθηκαν εμπόδιο στην ολοκλήρωση του προγράμματος, παρά μόνο καθυστέρησαν τη λήξη του.

Η εντρύφηση στα προγράμματα των ΤΠΕ που εφαρμόστηκαν, δύναται να αποβεί πολύ χρήσιμη στον σχεδιασμό μαθημάτων από τους εκπαιδευτικούς,  ώστε αυτά να γίνουν πιο ολοκληρωμένα, ενδιαφέροντα και παιγνιώδη. Για τους μαθητές, η εμπειρία της ενασχόλησής τους με τις τέχνες, κι όσο οι γνώσεις τους θα αυξάνονται, θα εξελίσσεται και θα εμπλουτίζεται και θα τους δίνει μεγαλύτερη απόλαυση και ικανοποίηση. Επιπλέον, η μύησή τους στις ομορφιές της φύσης, καθώς αλλάζει μορφή, αν συνεχιστεί, μπορεί να ενισχύσει την αγάπη τους γι' αυτή και κατ' επέκταση την οικολογική τους συνείδηση. Η εξοικείωση, τέλος, με τις αγροτικές εργασίες στις οποίες ενεπλάκησαν και που είχαν να κάνουν με τη φυτοτεχνική διαμόρφωση του κήπου, δύναται να αποβεί εφόδιο στην μετέπειτα επαγγελματική τους πορεία ως κηπουροί.

Προτείνεται η περαιτέρω επιμόρφωση των μαθητών πάνω στην αρχιτεκτονική τοπίου, ειδικά σ’ αυτούς του τμήματος της Γεωπονίας, αφού με τη φαντασία, τη γνώση και τη σωστή επιλογή φυτών, θα μπορούν να αλλάζουν την όψη ενός μικροπεριβάλλοντος κάθε εποχή, χαρίζοντάς του ομορφιά και ποικίλες εικόνες, ξυπνώντας έτσι νέες εμπνεύσεις. Μια μεγαλύτερη εμβάθυνση στις αρχές της ζωγραφικής και της ποίησης, θα βελτιώσει τις σχεδιαστικές τους ικανότητες, δημιουργώντας πιο αληθοφανείς ζωγραφιές, στην πρώτη περίπτωση και θα οδηγήσει σε μια πιο δομημένη γραφή, στη δεύτερη.

 Συντονίστρια: Μόσχοβα Γαρυφαλλιά (ΠΕ88.02) 

Συμμετέχουσες: Γαβριηλίδου Δέσποινα (ΠΕ08), Σαμαρά Παναγιώτα (ΠΕ02), Ίντος Βασίλης (ΠΕ88.02), Ζησιοπούλου Θεοδώρα (ΠΕ11)


Άξονας 5: Σχέση σχολείου οικογένειας

Σχέδιο δράσης: «Η διαλεκτική συμβουλευτική στο διαμεσολαβητικό μοντέλο διαχείρισης κρίσης-Η μελέτη περίπτωσης της επανένωσης της οικογένεια»

Στο παρόν σχέδιο μελετήθηκε η σημασία της συμβουλευτικής στο σχολικό πλαίσιο σαν στάδιο αποθεραπείας ενταγμένο στο μοντέλο διαχείρισης κρίσεων που προάγει τη διαμεσολάβηση από μέρους του σχολείου. Τέλη Οκτώβρη έγινε μια προεργασία με αφορμή την παγκόσμια ημέρα ψυχικής υγείας, οπότε έγινε μια ομιλία για την έννοια του κοινωνικού στίγματος. Το Δεκέμβρη πραγματοποιήθηκε η χαρτογράφηση των ψυχοκοινωνικών δομών υποστήριξης σε 4 δήμους της Χαλκιδικής. Στην πρώτη συνάντηση του Γενάρη συζητήθηκε το θέμα του κοινωνικού στίγματος και της ψυχικής υγείας. Τον Μάρτιο πραγματοποιήθηκε παρουσίαση σχετικά με τις δεξιότητες στην αυτόνομη διαβίωση. Τον Απρίλιο ακολούθησε η παρουσίαση σχετικά με την ένταξη της αναπηρίας στην ευρύτερη σχολική κοινότητα. Τον Μάιο συμμετείχαμε σε διεθνές παιδαγωγικό συνέδριο για τη διάχυση των αποτελεσμάτων της δράσης.

Στη δράση αυτή αναδείχθηκε ο ρόλος του συμβούλου μέσα από διαφορετικές ειδικότητες σε μια συστημική φιλοσοφία προσέγγισης. Στόχος ήταν οι γονείς των παιδιών να έρχονται σε αυτές τις συναντήσεις του σχολείου. Αυτό που επιδιώχθηκε είναι να καλλιεργηθεί η νοοτροπία της ανθρώπινης δικτύωσης στα πλαίσια ενός συλλόγου γονέων, των δράσεων ενός σχολείου και των συλλογικών δράσεων της κοινότητας. Στις συναντήσεις μας έγινε προσπάθεια εκτός από το θεωρητικό υπόβαθρο να διαμοιραστούν πρακτικές καθημερινότητας με σκοπό τη διευκόλυνση της καθημερινής διαβίωσης της οικογενειας.

Αυτό που προκύπτει από τη δράση είναι ότι η ατομική συμβουλευτική ή η συμβουλευτική σε μικροομάδα (π.χ. συστημική σε επίπεδο οικογένειας) και η συμβουλευτική ομάδας διαφέρουν ως προς τους σκοπούς που εξυπηρετούν, αλλά και ως προς τον τρόπο που διεξάγονται. Όλα αυτά είναι δυνατό να διεξαχθούν με απολύτως θεσμικό τρόπο με τον συντονισμό, την υποστήριξη και την καθοδήγηση από τον ρόλο του διαμεσολαβητή. Το θετικό είναι ότι αποτέλεσε μια επιμορφωτική διαδικασία για όλες τις πλευρές. Οι στόχοι επιτεύχθηκαν πλήρως.

Η βασική δυσκολία που παρουσιάστηκε είναι ότι η συμβουλευτική τόσο σε επίπεδο ατομικό, όσο και σε επίπεδο ομάδας δεν είναι εσωτερικευμένη στους γονείς.  Πάντως η πρόθεση είναι αυτή που κρίνει την ανταπόκριση στη συμμετοχή σε συμβουλευτικές διαδικασίες.

Το υλικό που παρήχθη περιλαμβάνει οδηγό χαρτογράφησης των ψυχοκοινωνικών δομών 4 δήμων της Χαλκιδικής, παρουσιάσεις επιμορφωτικού περιεχομένου σχετικά με τη συμβουλευτική ψυχολογία, ερωτηματολόγιο για τη διερεύνηση των καθημερινών συνηθειών των παιδιών, φόρμες ημερολογίου για παρακολούθηση της καθημερινής ρουτίνας σε επίπεδο αυτοφροντίδας, εισήγηση στο συνέδριο.

Όλο το εγχείρημα στηρίχθηκε στο υπόβαθρο της επικοινωνίας, της συζήτησης, του διαλόγου, του διαμοιρασμού των σκέψεων και των συναισθημάτων, της ενδοσκόπησης, της αυτοπαρατήρησης, της αυτοαποκάλυψης, της ενεργητικής ακρόασης. Ή δράση πρότεινε ότι σε κρίσεις προτού προβούμε σε άλλου είδους ενέργειες χρειάζεται να εξαντλήσουμε τα περιθώρια της επικοινωνίας γιατί με αυτό τον τρόπο διασφαλίζουμε ότι παρήχθη υποστηρικτικό έργο και έγινε παρέμβαση προκειμένου να ανατραπεί μια προβληματική κατάσταση.

Προτάθηκε ότι κάθε επιμόρφωση γύρω από τη συμβουλευτική και την παιδαγωγική επικοινωνία είναι βοηθητική σε επίπεδο σεμιναρίων. Η συλλογική διαχείριση ζητημάτων είναι το ζητούμενο. Είναι αξιοσημείωτο ότι από τη στιγμή που κάποιος έχει πρόσβαση σε περισσότερη πληροφόρηση σχετικά με θέματα που απασχολούν τη σχέση οικογένειας σχολείου είναι πιο ανοιχτός να εμπλακεί και είναι πιο ευέλικτος και προσαρμοστικός σε τρόπους προσέγγισης και διαχείρισης.

 Συντονίστρια: Δρ. Σεβαστή Α. Αποστόλου-Σχολική Ψυχολόγος (ΠΕ23)

Συμμετέχοντες: Νικολός Σωτήρης-Μαθηματικός (ΠΕ03), Βασιλάκης Δημήτρης-Φυσιοθεραπευτής(ΠΕ28), Μπάμπα Ανθούλα-Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό (ΔΕ01)

 

Άξονας 7: Σχολείο και κοινότητα

Σχέδιο δράσης: «Συμμετέχω-Γνωρίζω-Εργάζομαι στην επαγγελματική και κοινωνική ζωή του τόπου μου»

Μέσα από τις επισκέψεις μας σε επαγγελματικούς χώρους όπως σουπερμάρκετ, λαϊκή αγορά, ξενοδοχειακή μονάδα, αλιευτικό μουσείο, οι μαθητές γνώρισαν αρκετά επαγγέλματα, ήρθαν σε επαφή με τις πραγματικές συνθήκες εργασίας. Επίσης, μέσω των δράσεων όπως συνεκπαίδευση με σχολεία γενικής εκπαίδευσης (Γυμνάσια – Δημοτικά ), οργάνωση Χριστουγεννιάτικου bazaar και μουσικοθεατρικής παράστασης, το σχολείο άνοιξε στην τοπική κοινωνία της Ποτίδαιας και των Ν.Μουδανιών, γνωρίσανε και είδανε τις δυνατότητες των μαθητών μας σε θέματα εργασίας αλλά και εκπαίδευσης. Μετά την ενημέρωση των γονέων και από τον αρμόδιο υπάλληλο του ΔΥΠΑ, αλλά και δικής μας ενημέρωσης, οι γονείς είναι σε θέση να γνωρίζουν πλέον τις εναλλακτικές και τις επιλογές που μπορούν να έχουν μετά την αποφοίτηση των τέκνων τους από το σχολείο μας. Η τοπική κοινωνία, οι φορείς και τα σχολεία τυπικής εκπαίδευσης, ήταν ανοιχτοί να μας δεχτούν  και να δώσουν τα ερεθίσματα που απαιτούνταν στους μαθητές. Οι μαθητές επίσης συμμετείχαν και βρήκαν ενδιαφέρουσες τις δράσεις που πραγματοποιήθηκαν. Οι συνάδελφοι λειτούργησαν ενθαρρυντικά και υποστηρικτικά στην προσπάθεια. Οι γονείς ανταποκρίθηκαν σε σημαντικό βαθμό. Η τοποθεσία στην οποία βρίσκεται το σχολείο μας, δεν μας δίνει τη δυνατότητα να υλοποιήσουμε επισκέψεις και δράσεις, η όποια μετακίνηση εκτός Ποτίδαιας είναι δύσκολη και δαπανηρή. Επίσης, ο διδακτικός και υποστηρικτικός ρόλος μας όπως και πολλές υπηρεσιακές υποχρεώσεις, δεν αφήνουν το απαιτούμενο χρόνο για την οργάνωση και υλοποίηση δραστηριοτήτων.

Παράλληλα πραγματοποιήθηκαν επιμορφώσεις και συναντήσεις :

· Ενημερωτική συνάντηση με υπάλληλο του ΔΥΠΑ Ν. Μουδανιών αναφορικά με τα προγράμματα - επιδόματα σε ΑΜΕΑ.

· Ενημέρωση Σ.Δ. και γονέων  για την σχολή του ΔΥΠΑ στην Λακκιά Θεσσαλονίκης.

· Ενημέρωση Σ.Δ. γονέων για τις δυνατότητες εργασιακής  απασχόλησης  και συνέχισης σπουδών.

Προτείνουμε την επόμενη σχολική χρονιά να επεκταθεί η επιμόρφωση στον ρόλο και τη φιλοσοφία του ΕΕΕΕΚ, στη γνωριμία μαθητών και με άλλα επαγγέλματα, μέσω της προβλεπόμενης πρακτικής άσκησης και βιωματικών δράσεων. Ανάληψη ευρύτερων πρωτοβουλιών για επίλυση του προβλήματος στην μετακίνηση από την Χαλκιδική προς το  ΚΕΑΚ της Λακκιάς.

 Συντονίστρια: Βίγλη Ειρήνη (ΠΕ30)

Συμμετέχοντες: Παπανικολάου Κωνσταντίνος (ΠΕ11), Αρβανίτη Τριανταφυλλιά (ΔΕ01), Κωνσταντίνα Άλμα-Τότσκα (ΠΕ79.01), Παπάζη Ευαγγελία (ΠΕ29)

 

Άξονας 8: Συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε επιμορφωτικές δράσεις

Σχέδιο Δράσης: «Γηράσκω αεί διδασκόμενος»

Στόχος του προγράμματός μας υπήρξε η ενίσχυση των γνώσεων και δεξιοτήτων του προσωπικού του ΕΕΕΕΚ, ώστε να βελτιωθεί η ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου και η επαγγελματική ανάπτυξη των συμμετεχόντων, η ύπαρξη καινοτόμου, πρακτικής γνώσης για εναρμόνιση της εκπαίδευσης με τις καθημερινές πρακτικές δυσκολίες του σύγχρονου ειδικού σχολείου και της εποχής.

Το πρώτο βήμα για την υλοποίηση του προγράμματος ήταν η διερεύνηση των επιμορφωτικών αναγκών των εκπαιδευτικών του Ε.Ε.Ε.ΕΚ. Ν. Ποτίδαιας σχετικά με θέματα που θα τους ενδιέφεραν να επιμορφωθούν σε συνάφεια πάντοτε και με τις ανάγκες και τα βασικά ζητούμενα της σχολικής μονάδας. Στη συνέχεια έγινε αποτίμηση των αποτελεσμάτων του ερωτηματολογίου και τα θέματα επιμόρφωσης που πλειοψήφησαν ήταν κατά φθίνουσα σειρά: «σεξουαλική διαπαιδαγώγηση», «αγωγή υγείας και ασφάλειας», «συμβουλευτική και επαγγελματικός προσανατολισμός», «διαχείριση προβλημάτων σχολικής τάξης», «συνεργασίες και δίκτυα σχολείων», «σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις - αξιοποίηση νέων τεχνολογιών στη διδασκαλία», οπότε ξεκίνησε η αναζήτηση και η επικοινωνία με αντίστοιχους των θεματικών που προέκυψαν κατάλληλων εγκεκριμένων φορέων για τη διεξαγωγή τους. Ενδεικτικά αναφέρονται η επιλογή φορέων όπως η «ΠΝΟΗ», «Χαμόγελο του παιδιού», «Πυροσβεστικό Σώμα», «KIDS SAVE LIVES & i SAVE lives for schools» και μελών  του σχολείου μας.

Ταυτόχρονα προσδιορίστηκαν σε αδρές γραμμές και οι επιμέρους ενότητες που θα περιελάμβανε η επιμόρφωση και προτάθηκε, συζητήθηκε και αποφασίστηκε το χρονοδιάγραμμα των προγραμμάτων της επιμόρφωσης. Τέλος, διεξήχθη άτυπη συζήτηση στον Σύλλογο Διδασκόντων και καταγραφή των σημαντικότερων απόψεών τους σχετικά με την οργάνωση, τη δομή, τη στοχοθεσία των επιμορφώσεων στο Ημερολόγιο Ομάδας Δράσης, απαντήθηκε ερωτηματολόγιο αξιολόγησης και αποτίμησης των γεγενημένων δράσεων και προγραμματίστηκε η διάχυση επιμορφωτικού υλικού μέσω της ιστοσελίδας του σχολείου και έντυπου υλικού.

Οι εκπαιδευτικοί εξέφρασαν ικανοποίηση για την προσφορά και την αποτελεσματικότητα της ενδοσχολικής επιμόρφωσης, εφήρμοσαν άμεσα καινοτόμες εκπαιδευτικές πρακτικές και σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις ενισχύοντας τους μαθητές/τριες σε θέματα διδασκαλίας και σεξουαλικής συμπεριφοράς. Παρατηρήθηκε ακόμη ενίσχυση του βαθμού συνεργασίας των εκπαιδευτικών και ομαδικότητας και διαμορφώθηκε πλαίσιο οργάνωσης και υλοποίησης ενδοσχολικών επιμορφώσεων.

Εν κατακλείδι, η συνεχής εκπαίδευση και απόκτηση νέων- καινοτόμων δεξιοτήτων ενίσχυσαν την αυτοπεποίθηση των εκπαιδευτικών και την επαγγελματική τους ικανοποίηση.

Οι δυσκολίες που παρουσιάστηκαν ήταν αρχικά στην υλοποίηση και αποδοχή από μειοψηφία συναδέλφων του ερωτηματολογίου να συμμετάσχουν σε όλες τις επιμορφώσεις και στο να βρεθεί ο χρόνος διεξαγωγής της δια ζώσης επιμόρφωσης ώστε να ικανοποιεί όλους τους συμμετέχοντες και την επιμορφώτρια. Ο συντονισμός των δια ζώσης συναντήσεων επίσης παρουσίασε δυσκολίες λόγω αλλαγών στο σχολικό πρόγραμμα - σχολικών εκδηλώσεων και καιρικών συνθηκών.

Η καταγραφή όλων των δραστηριοτήτων, του ημερολογίου προγραμματισμού ετήσιων δράσεων βοηθά στην οργάνωση και στον συντονισμό των εκπαιδευτικών. Η πρακτική αυτή θα μπορούσε να αξιοποιηθεί γενικά για τον καλύτερο συντονισμό των μελών του σχολείου. Επίσης, λόγω των επικαιροποιημένων γνώσεών τους, οι εκπαιδευτικοί θα μπορούν να δώσουν ανατροφοδότηση και καλές πρακτικές στους μαθητές/τριες τους και στους γονείς τους σε πιθανές ερωτήσεις και να αντιμετωπίζουν ψύχραιμα και ορθολογικά καταστάσεις που προκύπτουν. Η ακολουθία κανόνων, η ανταλλαγή απόψεων και η ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ όλων των εμπλεκομένων εκπαιδευτικών στις επιμορφώσεις αποτελεί μία ακόμη πρακτική ενδυνάμωσης των σχέσεων μεταξύ των εκπαιδευτικών και εκπαιδευτικών - διεύθυνσης.

Οι προτάσεις για συνέχιση των δράσεων επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών σε θέματα όπως: «Σχολείο και οικογένεια, συμβουλευτική και παιδαγωγική επικοινωνία», «Διαχείριση προβλημάτων σχολικής τάξης (προβλήματα συμπεριφοράς)» «Αξιοποίηση νέων τεχνολογιών στη σχολική τάξη -E twinning και Erasmus». «Στρατηγικές αντιμετώπισης του άγχους των εκπαιδευτικών στις μονάδες ειδικής αγωγής» κρίνονται αναγκαίες γιατί η ειδική εκπαίδευση απαιτεί συνεχή ενημέρωση, επιμόρφωση και κατάρτιση.

 Συντονίστρια: Σαμαρά Παναγιώτα (ΠΕ02)

Συμμετέχουσες: Βουλγαράκη Μαρία (ΠΕ02), Γαρυφαλλιά Μόσχοβα (ΠΕ 88.02), Χούρι Ελένη (ΠΕ25), Μπάμπα Ανθούλα (ΔΕ01)


Σχόλια